Klant… die was toch koning?

Klant is koning…Toch?

Wanneer je in een winkel werkt leer je vanaf het begin dat de klant koning is. Ja meneer, oké mevrouw, geen probleem…
Maar er is wel een probleem, de koningstitel past niet meer bij elke klant. Klanten hebben niet altijd meer respect voor ‘ maar’ een verkoopster, ze krijgen een grote mond (eigenlijk wilde ik hier gewoon een grote bek typen, lichtelijke agitatie, maar netjes blijven Iris). Klanten stellen enorm hoge eisen, hebben soms onmogelijke verwachtingen en hebben niet altijd meer voor ogen wat respect betekent.

Soms krijg ik als verkoopster het gevoel, dat ze twijfelen aan mijn hersen capaciteit, want schoenen uit een magazijn halen is niet zo moeilijk toch? Maar lieve klanten, wij doen meer dan schoenen ophalen, we zijn meer dan dat. Ik zal niet verder afdwalen, deze blog ging over klanten. Daar komt het, een kleine opsomming van het type klant dat ik in de winkel tref.

De Kinderklant.
Deze ontwapenende klant blijft altijd koning. Deze enthousiastelingen zien schoenen passen als een avontuur, als een feestje en zijn meestal heel lief en vrolijk. Ze zien de winkel als 1 grote speeltuin. De helling in de winkel, die bestemd is voor rollators dient als glijbaan, de winkel als renbaan en het meetapparaat lijkt iets magisch. Laatst vroeg een kleine meid of ik een prinses was met mijn roze lipstick. Als dat geen koningstitel waard is… love it.

De rollator ‘gang’.
Deze klanten blijven ook zeker favoriet en koning. Zo zelfstandig mogelijk nog naar de winkel proberen te komen met soms al 90 kaarsjes op hun taart. Respect. Vaak komen ze met hele levensverhalen waar ze met passie of verdriet heel open over vertellen. Altijd dankbaar, wanneer je de tijd voor ze neemt en een luisterend oor biedt. Soms zou je ze zo een knuffel willen geven, maar we blijven professioneel.

De vlotte tante.
Een vrouw die binnen komt met het idee zichzelf te trakteren op een paar nieuwe schoenen. Ze staan open voor je kennis over schoenen en vragen naar je oprechte mening. Meedenken mag en dat vind ik absoluut leuk om te doen. Deze klant straalt vaak een bepaalde positive vibe uit en is toegankelijk voor een leuk gesprekje. Met een lach verlaten zij de deur en blijf ik achter bij de kassa.

 

Deze drie klant soorten kunnen een lach op mijn gezicht toveren en laten zien dat wederzijds respect werkt. Zeker koningsklanten. Respect voor de verkoopster die met plezier haar beroep uitoefent, respect voor de klant die op een vriendelijke manier blij is met nieuwe schoenen of misschien later terugkomt met een goed gevoel, wanneer het nog niet geslaagd is. We gaan door….

 

De snelle jelle.
Veel heren klanten zijn gericht op zoek. Ik zoek dit merk, in die kleur en in die maat. Zit het goed, dan is het een deal. Snelle babbel, wederzijds respect, soms een grapje, rondje van de zaak (lopend door de winkel) en naar de kassa. Kroon erop en klaar.

De ‘ Ik zoek gewoon een schoen klant’.
Gelukkig heb ik daar maar een kleine miljoen van staan in het magazijn. Ik weet meteen welke u wilt, NOT. Wat voor schoen zoekt u? Paars, blauw of groen? Met hak, zonder hak, met veter, met een rits, hoog of laag?
Wellicht helpt een rondje door de winkel u op ideeën, dat is namelijk de actuele collectie. Als u bedenkt aan welke eisen de schoen moet voldoen, haal ik met alle plezier een stapel voor u op. Helaas kan ik uw smaak niet lezen en gelukkig uw gedachten ook niet. Ik ben geen tovenaar, maar ik ken wel alle schoenen in mijn magazijn. Dus aan de hand van uw wensen tover ik zo de beste schoenen tevoorschijn!

De ongeduldige klant.
Schraapt haar keel, juffrouw, juffrouw! Ik wil geholpen worden!
Eeuhhh als u om zich heen gekeken had, had u gezien dat het smoordruk is! Als er iemand vrij is, bent u de eerste.
Schraapt haar keel weer, elke keer als je voorbij loopt. Zorgt ervoor dat je gaat koken.
En als het te lang duurt, loopt ze mokkend de winkel uit.
Geen kroon, geen respect, we kunnen veel, maar in een service winkel is 10 klanten tegelijk helpen geen optie. Maar had u een beetje geduld, dan had ik u graag daarvoor beloond met mijn volledige aandacht, een mogelijk bakje koffie en een glimlach. Fail.

De eindeloze klager.
Deze klanten komen herhaaldelijk naar de winkel met de meest uiteenlopende klachten. Een krasje in het leer, omdat hij of zij ermee tegen een stoeptegel is gelopen. Tja een schoen is een gebruiksvoorwerp, dat soort dingen kunnen wij niet voor u oplossen of vergoeden.
Of na twee jaar aan de balie staan met de klacht dat de hak is afgelopen. Tja na twee jaar intensief lopen op schoenen wordt de zool niet beter. Dit kunnen wij of de fabrikant niet vergoeden voor u, maar bij de schoenmaker kunt u er zo een nieuwe onder laten zetten voor maar liefst 7 euro, koopje! Klanten durven gerust terug te komen met klachten die ze zelf veroorzaakt hebben of slijtage na een lange tijd. Voor de laatste keer, een schoen wordt elke dag gebruikt, krijgt te maken met allerlei weersomstandigheden, situaties, er wordt mee geschopt, gesprongen, gerend, gehuppeld. Er zit geen eeuwige garantie op, maar ik verkoop u graag een paar nieuwe. U gaat niet door naar de volgende ronde en u krijgt geen kroon.

 

Herken je het een beetje? Er zijn ongetwijfeld nog veel meer klant soorten te benoemen. Zowel de koningssoorten als de niet kroon waardige soorten. Moraal van het verhaal? Als je mij als verkoopster en mijn top collega’s in onze waarde laat, helpen wij u met een glimlach en veel plezier en willen we u gerust tot koning kronen. Wederzijds respect maakt dat het werk een stuk leuker wordt en dat we ons gewaardeerd voelen. Laat een ieder in zijn waarde. Of je nou advocaat bent, een telefoniste of de bakker, allen dragen bij aan onze gemeenschap. Respect.

Leave a comment